APROPAR L’ACCIÓ SINDICAL AL PROFESSORAT
I POTENCAIR L’ AUTOORGANITZACIÓ
Tota una sèrie de circumstàncies (milers de mestres i professors/es distribuïts en petites unitats –centres-, representació sindical molt llunyana i escassa, horaris lectius –especialment, després de la 6a hora a primària- i de reunions que impedeixen els espais per a la reflexió sobre les nostres condicions laborals i socials, manca de reconeixement legal de qualsevol altra organització representativa des de la base –delegats/ades de centre-...) fan que el professorat senti que l’acció sindical és una activitat allunyada de la seva activitat quotidiana i de la realitat als centres.
Aquesta situació de facto permet que el sindicalisme s’entengui , en el millor dels casos, com a una activitat exclusiva dels delegats i delegades sindicals amb alliberaments horaris.
Des de CGT Ensenyament entenem que tothom té capacitat per intervenir i decidir en aquelles qüestions que li afecten directament, també les condicions laborals, pedagògiques, socials...
El nostre model d’intervenció sindical prioritza la participació i l’acció directa. Els nostres esforços i dedicacions aniran destinats a procurar l’autoorganització del professorat i la seva participació i capacitat de decisió en tots aquells assumptes que ens afectin.
Els delegats i les delegades de CGT Ensenyament tindran com a activitat prioritària la relació amb els companys i companyes mestres i professors/es mitjançant les visites, reunions i actes a centres i la potenciació de les assemblees de zona i generals; així, com la pressa en consideració de les propostes i reivindicacions que sorgeixin des de les assemblees de centre, zona i generals.
Delegats/des de centre
L’actual representació del professorat a les eleccions sindicals, es fa en circumscripcions molt allunyades als centres. Actualment hi ha una representació de 75 delegats/ades pels més de 50.000 professors/es de la província de Barcelona. Les properes eleccions es faran per Serveis Territorials, i encara que se millorarà i aproparà la representació, entre 35 i 37 delegats/ades, aquest/es seran força desconeguts/des i insuficients per contactar amb el conjunt del professorat en els seus centres.
La modificació de les condicions laborals que introdueix la LEC, cada cop més específiques i dependents del centre i de les decisions de les direccions, ens aproximen al funcionament de les escoles concertades. Els centres concertats disposen de: 1 delegat/ada amb 15 hores mensuals de dedicació sindical en centres de fins a 29 mestres/professors; 3 delegats/ades amb 15 hores sindicals en centres de 30 a 49 mestres/professors professorat; 5 en centres entre 50 i 99 ....,
Proposem:
Que tots els centres de manera rotativa o permanent, al llarg del curs, escullin un o més delegats o delegades de centre amb un crèdit horari que els permeti assistir a les assemblees de zona i realitzar al centre tasques de coordinació i informació sindical Reconeixement de la figura del delegat de centre en la normativa com a una coordinació amb la dedicació horària corresponent.
Lluitar pel canvi de normativa legal en les eleccions sindicals de la Funció Pública.
Les reunions de zona
Fa anys, amb un fort moviment de base, es van estructurar les reunions de zona com una manera pràctica de coordinar les decisions dels centres amb la representació sindical. Més endavant es va imposar un sindicalisme poc amic de les assemblees i més burocratitzat. Aquesta situació es va acompanyar amb un retrocés en les mobilitzacions i en totes les formes d’organització de base. Amb la sisena hora, amb la profunda divisió en el moviment sindical (entre partidaris del Pacte Nacional i contraris) i el retall de temps al migdia, moltes zones van agonitzar. A altres es va decidir passar la reunió –que abans es feia al migdia i oberta a tothom- dins l’horari lectiu. Era la única manera de mantenir-les.
Han de ser un instrument unitari d’acció sindical. La realitat és que sovint ens reunim amb moltes dificultats.
Per la qual cosa proposem:
Assemblees quinzenals o mensuals de zona. Reunions que no només serveixin per passar i debatre la informació sindical sinó també per discutir i veure com encarar problemes propis de la zona o general.